"Ala Makota. Maksymalnie ja" - Małgorzata Budzyńska

Dzisiaj wracam do książki przeczytanej dawno temu, a dokładniej to czytałam ją jak byłam w 4 klasie, czyli minęło już dwa lata. Książka "Ala Makota. Maksymalnie ja" jest napisana w formie dziennika, prowadzonego przez bohaterkę mającą tutaj 12 lat. Ala Makota, tytułowa bohaterka chodzi do 5 klasy podstawówki, ma dwóch starszych braci (to tak jak ja) i jest taką zwyczajną nastolatką ze zwyczajnymi problemami, jakie miewają takie zwyczajne nastolatki.  No i właśnie, po tym opisie może wydawać się, że książka jest nudna bo wszystko w niej jest takie zwyczajne, ale jak ją czytałam wcale tak nie uważałam, a wręcz przeciwnie, bardzo mi się podobała i natychmiast sięgnęłam po drugą część. Nie wiem czy czytając ją teraz też zrobiłaby na mnie takie wrażenie, ale z tego wniosek, że jest ona przeznaczona właśnie dla dziewczyn w wieku 10-11 lat. 
Ala w swoim pamiętniku, który rozpoczyna się datą 1 stycznia, opisuje swoje życie w bardzo ciekawy i humorystyczny sposób - swoją przyjaźń z Puszką i Gniewkiem, zachowania swoich rodziców i starszych braci oraz to co dzieje się w szkole - a dzieje się tam naprawdę wiele. Bo nawet w takim zwyczajnym życiu zawsze znajdzie się coś ciekawego. 

 Zapiski Ali są krótkie, wspierane czasami rysunkami dzięki czemu fajnie i szybko się czyta. Bardzo podobały mi się też takie wstawki z różnymi sentencjami, cytatami i aforyzmami np. "Szczyt głupoty zdobywa się bez wysiłku" (Kazimierz Chyla) albo "Rządzić to móc na wszystko powiedzieć "nie". (Chrles de Gaulle).
Są też i inne części Ali Makoty. Ja czytałam tylko Ala Makota. Maksymalnie ja część 1 i część 2.
Może kiedyś sięgnę po kolejne, ale na razie jeszcze nie teraz.
  • Ala Makota. Notatnik sfrustrowanej nastolatki 1 (2000)
  • Ala Makota. Notatnik sfrustrowanej nastolatki 2 (2000)
  • Ala Makota. Zakochana 1 (2002)
  • Ala Makota. Zakochana 2 (2003)
  • Ala Makota. Siedemnastka (2005)
  • Ala Makota. Osiemnastka (2006)
  • Ala Makota. Na fali sukcesu (2007)
  • Ala Makota. Maksymalnie ja 1 (2010)
  • Ala Makota. Maksymalnie ja 2 (2010)
  • Ala Makota. Jacek (2011)

Komentarze

  1. Czytałam "Makotę" jako prawie dziecko, też te późniejsze części, gdy Ala jest już nastolatką, ale mnie nie zachwyciły. Ala byłą zawsze dziewczyną właściwie bez charakteru, hobby, raczej tylko przykrywką do moralizowania, nie lubie takich ksiażek, bo akzania to mi ksiądz z ambony wygłasza, książki mają pobudzać do myślenia, choćbu miały wywoływać kontrowersje. "Rzeczywistosć jest dla ludzi, którym brakuje wyobraźni" moje ulubione motto z okłądki brudnopisu.
    hej!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam, a teraz wydaje mi się, że jestem już za stara na takie książki.
    Pozdrawiam!
    arenaksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Drogi czytelniku! Cieszę że trafiłeś do mojego "Królestwa Książek" i wielką radość mi sprawisz gdy zostaw ślad po sobie. Pozdrawiam i zapraszam jak najczęściej ~ Aleksandra :)